Björns betraktelser

Texter om allt och inget, som förhoppningsvis är till nytta i något avseende

Ny arbetsplats på Livingroom

Sedan i höstas huserar hard facts i Livingroom i Gustavsbergs hamn. Kontoret ligger i Gula byggningen som är ett av de äldre husen i hamnen.

Livingroom erbjuder härliga flexplatser, fasta kontorsplatser, konferensrum, telefonhytter m.m.

Och så finns det en uppsjö av kompetenta ”kollegor” inom mängder av områden.

Jira är ett underbart verktyg

Sedan två år tillbaka har jag fått förmånen att arbeta dagligen med verktyg från Atlassian. Givetvis är det mycket arbete i Jira och Confluence. Men även diverse add-ons där Jira Structure är den absoluta favoriten. Det ger en så bra överblick över komplexa projektstrukturer, de visas som en hierarki. Nästan som en mindmap :-).

Jobbar du i ett företag som använder Jira, Confluence, Discovery m.fl? Upplever ni att ni inte får ut något av verktygen, att de inte ger tillräckligt bra stöd i ert utvecklingsarbete, att de upplevs som komplicerade? Tveka då inte att ta kontakt.

Jobba på café på distans

Det är kanske lite sent för det här inlägget, men bättre sent än aldrig…

Många av oss har jobbat på distans från barnens gamla rum, köksbordet eller soffan. Att då få till bra koncentration var inte alltid så lätt.

För egen del så jobbar jag så förbaskat bra på café. Hur få till det hemma?

Jo, surfa in på coffitivity.com. Där finns det typiska café-sorlet som skapar koncentrationen! De har t.o.m. forskning som stödjer detta.

Tornhuset, från kontorsplats till att driva verksamheten

Ett tillfälle gavs i våras att ta över hela verksamheten i Tornhuset. Sagt och gjort, nu är vi 6 st företag som jobbar på att starta ett företag och driva verksamheten. Tornhuset är en ny mötesplats för företagare & entreprenörer på Värmdö. Hyr enstaka platser eller ett helt rum. Mötesrum och runda tornrum för kreativa möten och nätverkande. Underbara omgivningar, caféer och restauranger, träningsmöjligheter. Läs mer på tornhuset.se.

Behålla kolumnbredd när pivottabell uppdateras

Vid arbete med pivottabeller så uppkommer ofta situationen att pivottabellen görs snygg med t.ex. kolumnbredder och annat. När sedan pivoten uppdateras försvinner kolumnbredder och sätts till standardbredd.

Det finns en funktion för att stänga av att kolumner autopassas när en pivottabell uppdateras. Kolla under Pivottabellalternativ – Layout och format.

Sparar mycket tid och kraft.

Kontorsplats i anrika Tornhuset

Verksamheten måste utvecklas, så fr.o.m. september 2017 hyr jag en kontorsplats i Tornhuset i Gustavsberg (www.tornhuset.com). Lokalerna är i det anrika Tornhuset som var huvudkontor till Gustavsbergs Porslinsfabrik kring sekelskiftet (förutom kontor även tullstation, lokaler för post och tele samt väntsal för den livliga båttrafiken). Här sitter flera kompetenta företag som gör allt från att utveckla webblösningar till att konstruera hydraulsystem till entreprenadmaskiner i gruvor. Spännande miljö!! Varför inte lägga ett möte här, ett miljöombyte kan göra underverk för arbetet.

Summera kolumn som innehåller felvärden

Ofta händer det att när en kolumn skall summeras så blir det fel för det finns en division med noll eller annat fel på någon rad i kolumnen som skall summeras. En lösning är att använda OM i varje cell i kolumnen (”OM >0 skrivd då ut värdet”). Funktionen MÄNGD är smartare. Den används alltså i den cell där summeringen skall göras. Som argument talar man om vad man vill göra (summera, räkna antal etc.) samt om man utesluta felväreden.

Hepp,  färdigt!

Spännande verktyg för projektstyrning

Monday (monday.com) är ett spännande verktyg för uppföljning och styrning av projekt. Det kan hantera i princip alla nivåer, från en projektportfölj till uppföljning av aktiviteter på lägsta nivå.

Utvecklarna säger själva att de har inspirerats av Excel för flexibiliteten. Och viss påminner det om Excel, eller i all fall att det finns rader och kolumner och därmed celler som kan innehålla nästan vad som helst.

Byggs en tavla för ett projekt kan det enkelt delas i projektgruppen.

Som sagt var, verktyget ser klart spännande ut. Jag ska prova det i en större satsning med flera projekt/delprojekt inom B2B/B2C. Återkommer kanske med en utvärdering.

Pivottabeller i Excel är ett mycket kraftfullt verktyg

Jag har nyligen levererat en ganska häftig ”faktureringssnurra” i Excel:

  • data fångas i ett logistiksystem genom att scanna inkommande gods. Bl.a. sätts det poäng på hur mycket jobb det är med just med de oliak typerna av gods, et tlitet paket på 1 kg är lättare att hantera än en pall på 250 kg t.ex.
  • datat exporteras ut till till Excel
  • i Excel görs kompletteringar av data från andra källor
  • pivottabeller används för att summera data så att det kan användas för beräkning av kostnader m.m.
  • fortsatt arbete i Excel: godstransaktioner åsätts en kostnad m.m.
  • till sist skapas en XML-fil som importeras i Visma till färdiga fakturor.

Det är mycket enkelt att skapa en pivottabell, det viktiga är att datat är strukturerat på ett bra sätt. Så bygg inte olika listor för olika ändamål med liknande data, utan lägg lite tid på att strukturera datat och använd sedan pivottabeller för att skapa de uppställningar verksamheten behöver. Den stora vinsten är då att det blir mycket enkelt att ta fram helt nya skärningar av datat.

Tveka inte att ta kontakt för en diskussion om hur Excel kan användas för att ”vardagsrationellisera” en process eller rutin i din verksamhet.

16 666 varv runt jorden med tåg

Jag har besparat miljön 1 400 kg koldioxid (CO2) under mitt resande med tåg de senaste 12 månaderna jämfört med om jag tagit bil! Den mängden koldioxid motsvarar 16 666 varv runt jorden med tåg!

Så här ser min utsläppskalkyl ut, baserat på mina 14 670 resta km.

  • Tåg: 0,03081 kg CO2
  • Buss: 510 kg CO2
  • Bil: 1 401 kg CO2
  • Flyg: 2 272 kg CO2

Allt enligt SJ´s miljökalkyl.

Spännande att dra ett litet strå till stacken! Gör du det?